Foto: Hana Matoušková |
Michale, proč máš rád kávu a jak jsi se k ní dostal?
Mám rád hlavně
přípravu, rád si s ní vyhraju a baví mě i dívat se, jak to dělají
ostatní, káva je pro mě hlavně zábava. A samozřejmě si ji rád vychutnám.
Piju ji už dlouho, ale mezi první nejsilnější zážitky patří espresso,
na které mě pozval řidič během stopu po Itálii. To bylo po maturitě.
Nezapomenutelná chvíle. Později jsem při škole začal pracovat v Krmítku a
v Cafe Minor, kde jsem potkal lidi, co se o kávu hodně zajímali a
spoustu mě naučili, hlavně Hanku a Jamala. Jamal byl skvělý učitel,
tehdy se ještě tak neřešily technické detaily jako TDS (počet
rozpuštěných částic v nápoji), ale učili jsme se to hodně podle chuti a
intuice. Převládaly pocity nad čísly. Nikdy nezapomenu Jamalovu radu
během šlehání mléka: „Koncentruj se, představ si, že jsi to mlíko…prostě
zen“ a taky na naše oblíbené heslo „Filtruj nebo zemři“
Co máš rád na Mitte?
Určitě
atmosféru, kolegy a to, že tu máme příležitost si s kávou opravdu
vyhrát. Třeba když jsme zaváděli aeropress, každý z nás přišel s jiným
receptem, ochutnali jsme je všechny a vybrali ten, který nám chutnal
nejvíc. Také se snažíme vybírat zajímavé kávy, aby bylo pořád co
objevovat, kromě Doubleshotu míváme i La Bohéme a zkoušíme i jiné, třeba
Yakimu, ale u hodně malých pražíren jsme narazili na problém s
konzistencí, jednou nám to chutná, objednáme další a už to není tak
dobré.
Sám
mám certifikát SCAE barista level 1 a většina lidí, co tu pracuje, už s
kávou před tím zkušenosti měla. Jestli někdo má problém s přípravou
něčeho, sejdeme se a doučíme ho to. Ale moc často se tu lidé nemění.
Vím, že v Praze pracuje hodně baristů na plný úvazek, kávu mají jako
zaměstnání, zatímco brněnská scéna je mnohem více o
studentech-brigádnících, kteří jsou do kávy prostě nadšení, to je podle
mě zajímavé.
Proč a jací lidé sem podle tebe chodí?
To se hodně
poslední dobou změnilo, dřív to byli hlavně kávoví nadšenci (coffee
geeks), ale poslední dobou chodí mnohem více lidí z ulice nebo na
doporučení a kvůli naší kávě se i často vracejí, to mě těší. Hodně lidí
sem chodí taky prostě za námi, popovídat si a vyzkoušet něco zajímavého.
Myslím, že nejlepší je, když se chodí do kavárny nejen za kávou, ale
taky kvůli lidem a atmosféře. Kavárna je především společenským
prostorem. Na druhou stranu je průšvih, když jdu do kavárny a kávu si
tam nechci dát, protože tam není dobrá.
Kdo je podle tebe nejlepší a kdo nejhorší zákazník?
Nejlepší
zákazník je vlídný a umí naši práci ocenit - ať už pochvalou nebo
dobrou konstruktivní kritikou. Na druhou stranu nemám rád lidi, kteří se
chovají k personálu namyšleně nebo nejsou spokojení, nic neřeknou,
odejdou, a pak mají potřebu své zklamání vyjadřovat prostřednictvím
sociálních sítí nebo pomluv. Podle mě je důležité mít příležitost
zlepšit se a vyměnit si názory.
Jak se potýkáte s pressem a piccolem?
Většinou se ptám, jestli zákazník chce objednat espresso nebo jeho objemnější variantu americano. Fórky
typu piccolo v nabídce za 80 Kč neuznávám, tudy cesta podle mě nevede,
elektrikář si ze mě taky nedělá srandu, že nevím, jaké máme pojistky.
Nemám tyhle kauzy rád, přijde mi, že se pak vytrácí úcta k řemeslu.
Kterou alternativní metodu si zákazníci nejvíc volí?
Určitě filtr, V-60. Mrzí mě, že ne aeropress, ten mám raději. Je s ním větší zábava.
Žádné komentáře:
Okomentovat